Op zondagochtend 11 april liep Patrick van Iersel samen met zijn hardloopvrienden Martijn de Vries, Martijn Blommaert en John van Tilburg de voorjaarsmarathon onder de magische grens van 3 uur. Hij finishte in 2 uur 57 en 21 seconden.

Na een intensief trainingsjaar in 2020 waarbij 10 marathons en ultra’s werden afgelegd, volgde in januari 2021 een korte periode van rust en herstel. Met het marathonschema van Jos den Hollander, het boek van Rob Veer en een snufje voedingsadviezen van Mirjam van Reijen is dit keer gekozen voor een andere voorbereiding die succesvol heeft uitgepakt.

Hij vertelt dat dit keer gekozen is voor kortere, maar intensievere (baan)trainingen die minimaal twee keer in de week werden afgewerkt. Gedurende een relatief korte trainingsperiode van 10 weken werd slechts 4 keer de 100 kilometer grens aangetikt. De rest van de weken werden de kilometers teruggeschroefd en afgewisseld met korte wedstrijdjes tot circa 5 kilometer, maar dan op volle snelheid. Net als bij voorgaande marathons vormden bloktrainingen in een snelheid van 4:15 minuut per kilometer de basis om het lichaam te laten wennen aan het marathontempo.

Naast intensieve trainingen waren yoga en core stability een bijna dagelijks terugkerend ritueel. Yoga om flexibel te blijven en core stabilty om extra kracht en stabiliteit op te bouwen. Gunstig effect van Yoga is bovendien nog eens dat je de focus beter kunt houden en je je minder af laat leiden van zaken die het er even niet toe doen.

Boven de 50 gelden er andere wetten en rechtmatigheden en zal je vooral slimmer moeten trainen en vooral ook je rust moeten pakken geeft Patrick aan. Bij voorgaande marathon trainingen merkte hij dat de vermoeidheid na trainingen hem op gingen breken. Dit maal is daarom gekozen elke week een rondje MTB in te lassen die dan niet als training telt, maar als herstel (zone 1 ). Dit kan werken voor atleten die moeite hebben om een dag stil te moeten zitten.

Naast alle goede voedingsadviezen uit het Hardlopers kookboek van Mirjam van Reijen is dit keer ook veel aandacht besteed aan rust, herstel en slaap. Zeker in de laatste paar weken voor de marathon hield hij een vast patroon aan; 23:00 naar bed en 7:00 uur wakker. De laatste gouden tip is wellicht een inkopper, maar zeker de moeite waard om te proberen. Zet ‘s avonds je mobiele telefoon uit, zodat je geest zich al kan voorbereiden op een ontspannen nachtrust.