In het voorjaar 2021 kwam trainer Jos den Hollander naar me toe en maakte me nieuwsgierig over het trainen op vermogen. Ik had er wel wat over gehoord, maar dan vooral bij wielrenners. Na een lezing van Koen de Jong te hebben gevolgd was ik eigenlijk wel om en heb ik een Stryd besteld. Jos heeft me op weg geholpen met het installeren van de benodigde apps en me wijsgemaakt in de nieuwe manier van trainen. Met een Stryd train je niet meer in hartslagzones, maar in vermogenszones. De Stryd is een klein apparaatje dat je op je schoen monteert wat tijdens het lopen gegevens registreert als wind, grondcontact, snelheid enz. Om de zones en je CP (critical power) te bepalen loop je eerst een programma in verschillende tempo’s zodat de  Stryd weet wat je zones zijn. Als je dat niet wilt kan je ook vooruit door je snelste tijd op de 5K in te voeren. Je critical power is gelijk aan je omslagpunt en belangrijk gegeven voor je trainingsschema’s. Het mooiste van de Stryd is dat na verloop van tijd je eindtijd (voor mij de marathon) voorspelt.

Kustmarathon Zeeland en NK Amsterdam
Jos heeft voor Johan Spruit en ondergetekende een trainingsprogramma voor de najaarsmarathons opgesteld en zijn op het einde van de zomervakantie gestart met trainen. Johan en ik hadden al een goede basis gelegd door verschillende marathons en enkele ultra’s te lopen en zelf liep ik dit jaar al een niet-officiële 2:57:14 marathon van Runderground op Walcheren. De trainingen van Jos hadden minder omvang dan wij gewend waren, maar wel intensiever. Zo liepen wij bij voorgaande trainingen gemiddelden van 80-100km per week met uitschieters erboven, nu was dat duidelijk minder. Jos gaf vooraf via de app Final Surge wekelijks het trainingsprogramma van de week door, zodat we een goed beeld hadden van wat ons te wachten stond. Na de training volgde dan direct feedback op de training via dezelfde app. Het trainen op vermogen gaat het simpel. De trainer stuurt je training naar je sporthorloge. In je app heb je vooraf al kunnen kijken wat je te wachten stond bijvoorbeeld een bloktraining in marathontempo. In plaats van de gemiddelde snelheid en-of hartslagzone die je moet lopen staan de vermogenszones in Watt. Op je horloge zie je je actuele wattage als je rent en als je bergop loopt of wind van voren hebt zie je je wattage oplopen. De bedoeling is dan dat je niet harder gaat lopen, maar juist vast blijft houden aan het vooraf bepaalde vermogen. Op deze manier ga je niet in het rood lopen en train je effectiever.


Training van Patrick in voorbereiding op het NK Marathon in Amsterdam

In voorbereiding op een sub3 marathon in Amsterdam stond KMZ op het programma. Zelf had ik geen hoge ambities voor de Kustmarathon, zeker niet gezien de weersvooruitzichten (wind en regen). De Stryd heb ik vanwege het hoog water niet omgedaan. Het apparaatje is spatwaterdicht, maar niet zeewater bestendig. De eerste 20km heb ik samen met Johan in marathon tempo gelopen, daarna heb ik het tempo wat laten vieren. Tot mijn verbazing finishte ik in 3:10:31 en 37ste overall. Twee weken later liep ik de marathon van Amsterdam nu wel met vermogensmeter en deze registreerde een gemiddelde van 234 Watt (89% van mijn CP)  en legde de 42,195km af in een tijd van 2:59:09. [redactie: Critical power is het vermogen waarmee je 10km voluit kunt lopen, volgens Stryd kan je een marathon op 88% van CP lopen]. Met de opgedane ervaringen en nieuwe data die Stryd heeft verzameld en verwerkt is het voor mijn volgende marathon nu de vraag of ik aandurf om echt op vermogen een wedstrijd te lopen. Ik ben in ieder geval enthousiast en zie mijn wedstrijd tijden door gericht te trainen dit jaar met sprongen vooruit zijn gaan. Ben je het lezen van dit bericht nieuwsgierig geworden neem gerust contact op met Jos den Hollander voor meer informatie [redactie: of kijk op de website]

Patrick van Iersel, Marathon atleet

De vermogensgrafiek van Patricks marathon van Amsterdam

De vermogensgrafiek van Patricks marathon in Amsterdam. Hij heeft deze gelopen op 89% van zijn critical power